Marknadsanalysen

OK, fler frågor! Ni är bannemej duktiga på att skicka in och jag försöker hålla upp tempot i svarandet. Så, om du saknar svar på just DIN fråga om marknadsanalys; Tveka inte en enda jävla liten sekund. Skicka in den så kommer jag att besvara den så snart jag bara kan.

Redo? Då kör vi!

Varför behövs marknadsanalys?

Frågan har så kopiöst många olika svar. Jag ska försöka dra hela grejen.

Först och främst är det alltid bra med data, och det är just vad en marknadsanalys förser en med. Den ger svar på hur människor fungerar. Vad vi, som grupper, tänker och tycker. Marknadsanalysen svarar på om samhället speglar dessa tankar och tvärtom. Således kan man utläsa väldigt mycket olika svar av en marknadsundersökning – och det är kanske det som jag tycker är mest intressant. Det vill säga: Vad undersökningen kan säga om Oss.

Sedan är det viktigt ur ett rent sakpolitiskt syfte också. Jag menar, vi har ett visst antal folkvalda politiker i det här landet. En marknadsanalys är på ett sätt bryggan mellan dessa folkvalda och oss, folket. Om vi uttrycker en gemensam åsikt som ser ut på ett visst sätt så är de så illa tvungna att lyssna på oss. Där är marknadsanalysen ett ovärderligt verktyg. Således: Ett verktyg för att hålla demokratin vid liv. Viktigare verktyg finns inte.

Slutligen kan man väl säga att en marknadsanlys behövs för att också lära människor om sig själva. Att se att det finns opinion, åsikter, tankar som kanske ser annorlunda ut än en själv. Man kanske ser en marknadsanalys och tänker: ”Hmm, det där ser helt annorlunda ut än sättet på vilket jag ser världen. Kanske skulle jag undersöka varför”. Marknadsanalysen skapar alltså nyfikenhet om en själv och om andra personer.

Det finns säkerligen flera andra sätt att svara på detta men jag får lov att återkomma en annan gång.

Hur vet man att en marknadsanalys är bra?

Jag antar att frågan egentligen är hur man vet när en marknadsanalys är gjord på rätt sätt. I så fall är det en väldigt bra fråga. Det är viktigt att analyserna tas från pålitliga källor. Det finns namnkunniga företag som funnits i branschen mycket länge. Dessa kan man gott och väl förlita sig på. Jag säger inte att man inte ska lita på mindre och/eller nyare företag men man bör göra efterforskningar innan. Kom ihåg att en bra marknadsanalys är så nära objektiv som man kan bli. Då är man något på spåren och kan lättare utläsa svar ur resultaten.

Vet ni vad, jag hinner inte längre om marknadsanalys idag. Däremot vill jag gärna att ni fortsätter skicka in era frågor. Ställ i kommentarsfältet som vanligt!

Ha en trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *