Många frågor har kommit in sedan sist. Med sist menar jag sedan inlägget jag skrev förra veckan. Ett inlägg som kom att handla om kundtjänst och det som jag tycker utgör en högkvalitativ sådan. Det var roligt att se att så många intresserade sig för ämnet och jag tänkte därför att jag skulle skriva lite idag igen.
Eftersom frågorna kräver svar och många undrar samma sak ska jag be att få svara kollektivt. Vi börjar med några av de mest populära frågorna, så återkommer jag med fler frågor och svar nästa vecka. Håll tillgodo:
Vad är viktigast för en kundtjänst av hög kvalitet?
Det är, som jag var inne på sist, väldigt viktigt att poängtera följande. En kundtjänst kan inte ha en enskild egenskap för att klassas som en med hög kvalitet. Nej, som med så mycket annat är det helheten som utgör hur bra den är. Man kan kanske förstå bättre om man funderar över att själv ringa ett samtal.
Tänk dig att du kommer till en serviceperson som är oerhört trevlig och glad – en person som verkligen får dig att känna dig välkommen – men som inte kan ett skvatt om det du söker hjälp om. Skulle du klassa denna kundtjänst som hög kvalitet då? Jag tror inte det. Kanske skulle du ha överseende i större utsträckning eftersom konsulenten var trevlig men i det långa loppet behövs mer. Det behövs kompetens hos en kundtjänst för att den ska ses som hög kvalitet av gemene man. På samma sätt räcker inte kompetens utan ett trevligt bemötande är minst lika viktigt.
Förstår ni? En kundtjänst håller hög kvalitet när den presterar på olika fronter. Lite som ett hockeylag, kan man säga. Utan att för den sakens skulle jämföra hockey med kundtjänster av hög kvalitet för mycket – såklart.
Hur länge har du arbetet med kundservice?
Detta var nog den vanligaste frågan jag fick efter förra veckans inlägg. Jag arbetar alltså inte med kundtjänst, vare sig med hög eller låg kvalitet, längre. Numera gör jag detta på heltid. Jag arbetade dock med service i 15 års tid innan jag satsade helhjärtat på bloggen. Det är inte så illa, eller hur?
Fler frågor? Skicka in dem så svarar jag så snart jag bara kan!